Idrott och hälsa

Hälsosamma matvanor för idrottare

Om du idrottar och tränar är det viktigt att äta rätt. Kroppen behöva energi för att du ska kunna prestera, men också för att kroppen ska må bra i långa loppet. Genom att idrotta kan man utan dåligt samvete unna sig lite gott ibland, men det är viktigt att ha hälsosamma vanor under vardagarna.

För dina muskler

Protein är mättande och gott och finns i mjölkprodukter, kyckling, kött, ägg, fisk och baljväxter. Kroppen behöver protein för återhämtning och uppbyggnad av muskler. Personer som tränar väldigt mycket kan behöva tillskott av protein i pulverform, men för de flesta räcker det med det du får i dig genom att äta. Då protein också är mättande, kan det vara klokt att äta ett extra ägg eller skinkskiva på smörgåsen om du vill behålla eller gå ner i vikt.

Bränsle för att orka

Kroppen behöver energi för att orka arbeta och prestera. Kroppen bränsle heter kolhydrater och du hittar dem i pasta, potatis, ris och bröd. Det som är problematiskt med kolhydrater är att de snabba kolhydraterna, som finns i godis, fika och vitt bröd, är goda och snabbt lägger sig kring magen. Du ska äta långsamma kolhydrater som inte påverkar blodsockret lika mycket; fiberberikade pasta och grovt bröd.