Idrott och hälsa

Hälsoutmaning: anmäl dig till ett lopp

Om du känner att du vill ta tag i hälsan och verkligen utmana dig själv, så kan du anmäla dig till ett lopp. Detta gäller både om du redan är aktiv eller om du spenderar mycket tid i soffan. Genom att anmäla dig till ett lopp har du tagit ett stort kliv för att börja ta tag i hälsan, eller för att utmana dig själv!

Rätt lopp

Vem skulle inte vilja få springa under mållinjen vid Stockholm Maraton? Att ha lyckats att löpa sig igenom 42 kilometer och ta sig i mål – det är en bedrift. Eller så känner du tvärt om, hur kan man utsatta sig för något sådant? När du anmäler dig till ett lopp är det viktigt att du anmäler dig till rätt lopp, ett lopp som passar både din personlighet, men ännu viktigare ett lopp som passar dig fysiskt.

Under våren anordnas det lopp som Vårruset och Blodomloppet i flera svenska städer. Många sådana lopp tillåter att man väljer mellan att gå eller springa, samt om du vill genomföra ett lopp på fem kilometer eller tio kilometer. Detta är ett perfekt lopp som nybörjarlopp – vare sig du har god kondition eller knappt gått mer än två kilometer senaste månaden. Du väljer ofta också vilken tidsklass som du vill starta i. Om du tror att du kan springa en mil på femtio minuter, så anmäler du dig till den klassen. Om du däremot tror att det kommer ta fyrtio minuter att jogga fem kilometer, så anmäler du dig till den tidsklassen. Var ärlig när du beslutar om klass, så att du inte är vägen för snabbare löpare. Loppen startar alltid med de snabbaste löparna, så du behöver inte oroa dig att behöva stå vid startlinjen och bli omsprungen av vältränade elitidrottare!

Det finns också andra lopp, som Göteborgsvarvet som är en halvmara, 21 kilometer, och Lidingöloppet som är ett terränglopp – endast för dig som redan tränar och kan kvalificera dig.

Börja träna i tid

Om du antagit utmaningen och anmält dig till ett lopp i maj, så känns det långt dit under vintern, och även under våren kan det känns som ett tag kvar – vanligt misstag. Det tar tid att bygga kondition och muskler. Du bör börja träna så snart som du anmält dig till loppet. Om du ska jogga fem kilometer om ett halvår, kan du börja med raska promenader för att bygga kondition. Börja där du är. Om du knappt gått mer än mellan bilen och dörren kan du börja med att gå två kilometer ett par gånger första veckan och successivt bygga upp kondition. Börja inte jogga förrän du klarar av att någorlunda promenera din sträcka.

När du börjar att jogga så ska du börja med korta pass. Gå en kilometer, jogga hundra till femhundra meter och så fortsätta att promenera. Bygga upp konditionen långsamt. Lycka till på loppet!