Börja träna

Idrott och smärta

Oavsett om man är en ovan idrottare eller en van sådan kommer man antagligen att drabbas av någon form av smärta i kroppen. Som ovan idrottare är det ofta så att man kan gå ut lite för hårt i början och då överanstränger man sig. Som idrottare kan man också få träningsvärk i olika delar av kroppen. Ofta är det ingen fara att träna när man har lite ont men det finns ett par saker som kan vara bra att tänka på.

Idrotta med smärtproblematik

Om man sedan tidigare har en känd smärtproblematik efter sjukdomar eller skador kan det vara bra att rådgöra med sin läkare innan man börjar träna lite hårdare. På sajten https://www.artros.org kan man få en del bra tips om hur man kan idrotta med artros. Många av de här tipsen kan också användas om man har annan typ av smärta i kroppen.

När man har ont i kroppen är det alltid klokt att ta det lite lugnt med träningen tills man vet vad smärtan beror på. Om man redan vet varifrån smärtan kommer kan man vanligen försöka träna på ett annat sätt så att den aktuella leden eller muskeln avlastas. Ibland kan man också bli av med smärta genom att stärka upp andra delar av kroppen.

Smärta av idrott

Det förekommer faktiskt att man får ont i kroppen av att idrotta. Det kan till exempel bero på att man har en skada man inte vet om. Då kan olika rörelser bli lite för påfrestande och då reagerar kroppen med smärta.

När man tränar kan det hända att man får ont i muskler och leder på grund av att man gör rörelser man inte är van vid. Träningsvärken går ofta om på några dagar och det är inte farligt.

När bör man inte idrotta?

Även om det generellt sett inte är farligt att träna när det gör ont finns det ett par tillfällen när man trots allt bör undvika idrott. Om man har brutit något ben i kroppen är det alltid bra att hålla sig lugn tills dess att man har blivit av med eventuellt gips. Om man har opererats gäller samma sak. Dessutom bör man tänka på att det tar tid innan benen har uppnått samma styrka igen och om man tränar för hårt kan man få en spricka eller ett nytt benbrott.

Har man vrickat foten kan det också vara bra att man ser till att ta det lugnt ett tag. Även om allt känns bra bör man ha koll på att leden kan vara försvagad ett bra tag efter skadetillfället. Att gå en promenad är antagligen inte skadligt men om man börjar springa och råkar trampa snett kan man förvärra skadan.