Börja träna

Idrotter att utöva hemma

Det är inte alla personer som vill träna tillsammans med andra, utan de som hellre vill kunna träna hemma när de har tid och det passar dem. För andra kan det handla om att de bor på landet eller långt ifrån en träningslokal och om de inte tränar hemma, så blir det ingen träning alls. På vilka sätt kan man då träna hemma?

Löpning

Löpning är en sport som kan utövas när som helst och var som helst. Det fina med löpning är att det endast kräver ett par bra skor och kläder att träna i. Oavsett som du bor på landet eller i Gamla Stan i Stockholm kan du löpträna: det är bara att snöra på dig skorna och gå ut och jogga. Löpning är också en sport som det är lätt att ta med sig på semestern. Om du har en stuga, kan du börja dagarna med en skön joggingtur tillsamman med fågelsång, förbi en sjö och på stigar i skogen. Om du däremot är på en weekendresa i en storstad fungerar löpning lika bra.

Hemmagym

Det finns många olika slags träningsredskap som du kan köpa: motionscykel, cross trailer, roddmaskin eller ett riktigt hemmagym. Det finns träningsredskap i alla prisklasser och det är lätt att hitta bra och begagnade att köpa på nätet. Genom att ha redskapen hemma kan du träna när du har tid. Ett bra sätt att verkligen tvinga sig att träna är att placera en tv eller dator framför träningsredskapet och sedan besluta att du bara får se en viss tv-serie när du tränar. Är serien bara tillräckligt lång och bra, så kommer du att bli vältränad!

Så gott som alla kan gå och forskning visar att även gång har stora effekter på hälsan. Om du behöver träna, men egentligen inte vill ”sporta”, så är gång den ultimata idrotten. Liksom löpning kan den göras vars som helst. Om du köper en stegräknare och håller koll på hur många steg som du tar per dag, så kommer det att kännas som en lagom utmaning. Om du tycker om att gå, så kan du också ställa upp i olika lopp. Det finns flera snälla lopp som Tjejmilen och Vårruset som tillåter att man går banan. Genom att ställa upp i ett lopp så kan du också utmana dig själv att både gå längre och snabbare. Du kan också testa Power Walking, som helt enkelt är att gå snabbt och kraftfullt.