Idrott och hälsa

Lägg till goda vanor

Det kan vara riktigt svårt att börja träna och äta hälsosamt. Det är nog många som önskar att morötter smakade som chips och tvärtom. Att ändra sina vanor tar tid och är också svårt – vanor är ju vanor. Om du kommit hem och slappat framför tv eller datorn i tio år, så kan du vara svårt att plötsligt börja vara aktiv på kvällen. Du är ju så trött! Det fina med att äta hälsosamt och att börja träna är att man inte bara man får bättre kroppsvärden och att jeansen sitter snyggare, man blir också piggare! Om du börjar träna som kommer du faktiskt vilja fortsätta – men det tar ett tag att komma dit.

Steg för steg

Ett vanligt misstag som många gör när de vill lägga om sitt liv är att de försöker göra allt på en gång. Det är klokare att börja med en eller ett par vanor. Om du inte brukar äta frukost är detta en vana som du måste bryta: lägg till vanan att äta frukost redan imorgon! Du vinner mycket på det redan från början. Om du inte brukar äta mellanmål – eller äta fikabröd och vitt bröd – så kan en ny vana att lägga till vara att du tar med dig ett nyttigare mellanmål till jobbet varje dag. Detsamma gäller om du är dålig på att äta frukost eller sallad till maten. Besluta dig för vilken vana som du ska börja med och gör det varje dag. Istället för att du tänker ”Jag får inte äta godis eller fika” – vilket kommer att göra så att du tänker på godis och fika – så lägger du till, byter ut, till ett nyttigt mellanmål och frukt.

Detsamma gäller motion. Ett tips kan vara att anmäla dig till en idrott, till exempel innebandy, spinning eller gympapass och börja motionera en gång i veckan. I annat fall kan du besluta dig för att gå till jobbet eller ta en kortare promenad varje kväll.

66 dagar

Enligt forskning tar det ungefär 66 dagar att lägga om en vana. Det kan därför vara klokare att bara börja med en hälsosam matvana och en träningsvana och verkligen se till att leva efter det varje dag i trettio dagar – och sedan fortsätta med det. Börja smått och bygg på de goda vanorna. Tänk inte förbud, utan istället byter du ut det mindre hälsosamma mot något mer hälsosamt!