Idrott och hälsa

Rör på dig!

För att må bra behöver vi röra på oss. Det finns ett talesätt att ”den bästa träningen som finns är den träning som blir av” – klokt sagt. Om du vill leva ett bra liv och kunna göra saker är det viktigt att du rör på dig. Det är också viktigt att röra sig ur hälsosynvinkel. Du ska här få några tips på hur du kan röra dig mer!

Testa en ny idrott

Bland de bästa sätten att röra sig är att hålla på med en idrott. Det finns en uppsjö av olika idrotter och är det så att du inte hittat ”din” sport ännu, så bör du fortsätta att leta. Det finns en idrott för alla! Ett tips är att delta i testa-på dagar som många föreningar anordnar. Om du aldrig ridit, men skulle vilja testa att rida, så kan det kännas dyrt att betala för en hel termin. En bättre idé är då att testa att rida innan du bestämmer dig. Det finns också lite ovanligare sporter som klättring – om du vill ha en utmaning.

Mer ben, mindre hjul

Om du både vill förbättra hälsa och miljö bör du använda dina ben mer, och hjulen mindre. Ett bra sätt att förbättra hälsan är att försöka få in vardagsmotion. Om det inte är för långt till jobbet, så kan du cykla eller gå istället för att ta bil eller buss. Om du måste ta bussen, så kan du välja att stiga av och på en hållplats bort. Om hållplatsen ligger 500 meter bort, så blir det 1 kilometer per dag, och 5 kilometer i veckan och två mil i månaden. Den lilla motionen kan göra en stor skillnad.