Börja träna

Vardagsmotion under ett hektiskt liv

Egentligen är det synd att kroppen inte accepterar hur man väljer att behandla den när det gäller träning. Många tänker nog att det hade varit skönt att aldrig behöva lämna soffan och ändå ha en kropp som är vältränad och i form. Men så är ju tyvärr inte fallet. Precis som med bilen eller huset så måste kroppen underhållas för att hålla sig i bra skick.

Eftersom livet nu i den digitala tidsåldern går i ett rasande tempo, kan det vara svårt för många att hinna med någon form av idrott. Man ska jobba långa dagar, skjutsa barnen till olika aktiviteter, sköta hemmet med mera. Tiden till all form av idrottsutövande räcker helt enkelt inte till. Det är inte heller lönt att köpa ett gymkort om det bara utnyttjas två eller tre gånger i månaden.

Hur ska man då lyckas motionera kroppen i den mån man behöver för att må bra?

Det man måste göra är att tänka steget längre. Om jag inte har tid att utöva någon idrott eller att gå på gym, vad kan jag göra istället? Du måste se om du kan få in motionen i ditt vanliga vardagsliv. Det kan vara svårt beroende på om man jobbar nära eller långt ifrån hemmet, men ett bra exempel är att gå eller cykla till jobbet om du har möjlighet. Det är en utmärkt vardagsmotion och i tillägg kommer du inte svettig till jobbet. Du kan därmed i lugn och ro applicera alla hudvårdsprodukter, läppstift och mascara på morgonen innan du beger dig till arbetet, och det sitter snyggt kvar när du är framme.

Bor du så du måste ta bil eller kollektivtrafik så kan det vara en utmärkt idé att ta en promenad på lunchen. Det är bra ur många aspekter. Du får motionera och du kommer bort från arbetsplatsen en stund vilket gör att du kan tänka på annat och samla ny energi.

En annan bra vardagsmotion som många struntar i eller inte tänker på är att ta trapporna istället för hissen. Jobbar du 18 våningar upp är det förståeligt att man vill ta hissen. Men börja med att gå 2 våningar och ta sedan hissen, sedan kan du stegra med tiden. Ett par veckor senare kanske du kan gå 8 våningar och sedan ta hissen.

Har du hus och trädgård så har du oftast en gräsmatta som behöver klippas. Nu för tiden är det även vanligt med robotgräsklippare. Byt ut den mot en handjagare eller en motordriven gräsklippare där du får jobba lite fysiskt. Det ger dig lite extra vardagsmotion även om en robotgräsklippare är smidigare och ger dig tid över till annat.

Det finns sätt att få in vardagsmotion även i väldigt hektiska livsstilar. Så känner du att du inte rör på kroppen tillräckligt, kan du använda dig av ovanstående råd som inspiration.